Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Pojęcia matematyczne

„Matematyka jest delikatnym kwiatem, który rośnie nie na każdej glebie i zakwita nie wiadomo kiedy i jak.” /Jaean Faber/

Ucząc matematyki dzieci w wieku przedszkolnym, należy pamiętać o trzech ważnych elementach:

  1. Początkowo dzieci myślą na poziomie czynnościowym i konkretno-obrazowym, które pod koniec edukacji przedszkolnej zmienia się w myślenie wyobrażeniowe,
  2. Uczenie matematyki jest procesem, więc należy ćwiczyć na różnorodnym materiale (najpierw konkretnym, potem abstrakcyjnym).
  3. Dzieci najefektywniej uczą się w zabawie poprzez działanie.

Należy, organizować zajęcia tak, aby dziecko przyswajało elementy matematyki w sposób bezstresowy i najbardziej naturalny.

Wg prof. Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej „W edukacji matematycznej przedszkolaków najważniejsze są osobiste doświadczenia dziecka. Dzięki nim dziecko tworzy pojęcia matematyczne oraz umiejętności. Doświadczenia te przyczyniają się do rozwoju myślenia i hartowania dziecięcej matematyki. Zajęcia dla dzieci powinny być wypełnione zabawami, ciekawymi zadaniami i grami.

Program edukacji matematycznej wg E. Gruszczyk- Kolczyńskiej obejmuje następujące kręgi tematyczne, które powinny być organizowane w podanej kolejności:

  1. Orientacja przestrzenna – dobre orientowanie się w przestrzeni i swobodne rozmawianie o tym, co wokół się znajduje.
  2. Rytmy – rozwijanie umiejętności skupienia uwagi na prawidłowościach i korzystania z nich w różnych sytuacjach.
  3. Umiejętność liczenia, dodawania, odejmowania – liczenie konkretnych przedmiotów, przez liczenie na palcach aż do rachowania w pamięci.
  4. Wspomaganie rozwoju operacyjnego rozumowania – celem jest dobre przygotowanie dziecka do zrozumienia pojęcia liczby naturalnej.
  5. Umiejętność mierzenia długości – można wykorzystać w życiu codziennym.
  6. Klasyfikacja – rozwój czynności umysłowych potrzebnych do tworzenia pojęć, zbiorów i ich elementów.
  7. Układanie i rozwiązywanie zadań arytmetycznych – doskonalenie umiejętności rachunkowych.
  8. Zapoznanie dzieci z wagą i sensem ważenia – kształcenie czynności umysłowych potrzebnych do wykorzystania w codziennym życiu.
  9. Mierzenie płynów – ćwiczenia pomagające dzieciom zrozumieć, np. że po przelaniu wody tej samej ilości do różnych naczyń jest tyle samo, chociaż wydaje się jej więcej lub mniej.
  10. Intuicje geometryczne – kształtowanie pojęć geometrycznych w umyśle dziecka.
  11. Konstruowanie gier przez dzieci – kształtuje odporność emocjonalną i rozwija zdolności do wysiłku umysłowego i ćwiczenia umiejętności rachunkowych.
  12. Zapisywanie czynności matematycznych – zgodnie z możliwościami dzieci.

Zajęcia z edukacji matematycznej powinno się prowadzić co najmniej 3 razy w tygodniu, dla uzyskania dobrych efektów.

Czas trwania zależy od dzieci, tzn. pracujemy z nimi tak długo, jak długo utrzymuje się ich zainteresowanie.

Pomoce przydatne w zajęciach matematycznych: miś, liczmany, liczydełka, kartoniki z cyframi i znakami arytmetycznymi, domino, figury geometryczne, karty logiczne, kostka i obrazki. Inne pomoce to m.in. klocki, ziarna fasoli, kasztany, kolorowe guziki, klamerki do bielizny, miarka krawiecka, itp.

Matematyka jest kluczem do sukcesów w wielu dziedzinach życia, jej znajomość w przyszłości stwarza możliwość szerszego dostępu do rynku pracy, a co za tym idzie zapewnienie właściwego statusu społecznego. W nauczaniu matematyki ważna jest odporność emocjonalna i dojrzałość psychiczna. Proces ten należy kształtować już właśnie w okresie przedszkolnym.

Wspomaganie rozwoju intelektualnego dziecka wraz z edukacją matematyczną jest jednym z obszarów, który należy według Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego wdrażać by osiągnąć cele wychowania przedszkolnego. Powinno ono polegać głównie na umożliwieniu dziecku osiągnięcia odpowiednich kompetencji intelektualnych, przygotowujących do systematycznego przyswajania wiedzy.

W edukacji matematycznej najważniejsze są osobiste doświadczenia dziecka. Stanowią one budulec, z którego dziecko tworzy pojęcia i umiejętności. Jeżeli doświadczenia są odpowiednio dobrane, przyczyniają się do rozwoju myślenia i hartowania dziecięcej edukacji matematycznej W trakcie ich wykonywania dziecko powinno mówić, nazywać przedmioty oraz wykonywać czynności, które sprzyjają koncentracji uwagi i pomogą dostrzec to, co ważne.

Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej powinno:

  1. Liczyć obiekty i rozróżniać błędne liczenie od poprawnego.
  2. Wyznaczać wynik dodawania i odejmowania, pomagając sobie liczeniem na palcach lub na innych zbiorach zastępczych.
  3. Ustalać równoliczność dwóch zbiorów, a także posługiwać się liczebnikami porządkowymi.
  4. Rozróżniać stronę lewą i prawą, określać kierunki i ustalać położenie obiektów w stosunku do własnej osoby, a także w odniesieniu do innych obiektów.
  5. Wiedzieć, na czym polega pomiar długości, i znać proste sposoby mierzenia: krokami, stopa za stopą.
  6. Stałe następstwo dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy w roku.

Warto zająć się dziecięcą edukacją matematyczną, aby przedszkolak nie zraził się do tego przedmiotu i uczynić ją przyjazną dla dziecięcego umysłu. Nauczyciel chcąc wprowadzić dziecko w „świat matematyki” powinien organizować zajęcia wypełnione zabawami, ciekawymi zadaniami i grami.

Wielką rolę w życiu dziecka odgrywa zabawa, która może się zmienić w „fantastyczną przygodę” zwaną matematyką. Przygoda ta jest ściśle związana z inspirowaniem aktywności dziecka w ciągu całego dnia jego pobytu w przedszkolu. Organizowane zabawy: wiersze, piosenki, wyliczanki, zabawy paluszkowe, masażyki i zagadki kształtujące pojęcia matematyczne urozmaicają zajęcia przedszkolne, a także mobilizują do wysiłku umysłowego związanego ze zdobywaniem wiedzy matematycznej i do samodzielnego jej odkrywania.

Nauczyciel wykorzystując podczas pracy z dziećmi różne metody aktywizujące, które kształtują pojęcia matematyczne sprawia, że zajęcia są bardziej ciekawe i atrakcyjne. Wprowadzają one bowiem element zabawy oraz odnoszą się do różnych aktywność dzieci: pobudzają zmysły, rozwijają mowę i wyobraźnię, pomagają poznawać i oswajać świat.

Opracowały: Anna Kochanek, Iwona Kopczyńska-Tkaczyk